Kuljettajat ylistivät Muistojenajojen yleisöä ja kehuivat tapahtuman tunnelmaa



Järjestyksessään seitsemännet Muistojen Imatranajot saatiin päätökseen sunnuntaina. Tapahtuma keräsi Imatran vanhan katuradan varrelle moottoripyöräkansaa varsinkin lauantaipäivänä sankoin joukoin. Ennakkoon näytösajon katsojatavoitteeksi oli määritetty maksaneiden katsojien osalta 8000 silmäparia ja kaiken kaikkiaan tapahtuma keräsi noin 7000 maksanutta kävijää. Myyntitavoitteesta jäämisestä huolimatta tapahtuman tulevaisuus eil ole vaarassa, sillä oheismyynti veti odotettua paremmin.

Sää suosi näytösajoa koko viikonlopun ajan ja silminnähden tunnelmasta nauttineet TT-legendat tarjoilivatkin vauhtia ja vauhdikkaita letkautuksia radan varrella näytösajoa seuranneen yleisön riemuksi.

”Jopa paras näytösajo maailmassa”


Phil Read johdattaa Maailmanmestarit ja MM-mitalistit matkaan sunnuntaipäivän lähdössä Life-Suzukillaan. Read kehui kuskien esittelyiden ja haastatteluiden yhteydessä Muistojen Imatranajoa jopa parhaaksi näytösajoksi maailmassa.

Paikalle saapuneet kuljettajat eivät jättäneet tälläkään kertaa ketään kylmäksi. Kuljettajat TT-legendojen johdolla hymyilivät kilpaa paahtavan auringon kanssa Vuoksen suoralla parveilleiden kisatyttöjen ympäröiminä. Keskenään maalisuoran haastatteluissa tyttöjen suosiostakin toisilleen naljailleet Giagomo Agostini ja Phil Read antoivat muiden muassa tunnustusta imatralaiselle naiskauneudelle. Kisatyttöjen kauneuden lisäksi kiitosta keräsi tapahtuman tunnelma ja järjestelyt.

Suorapuheisena miehenä tunnettu Phil Read ennätti Maailmanmestareiden ja MM-mitalistien esittelyn yhteydessä kehumaan Muistojen Imatranajoa jopa parhaaksi näytösajoksi maailmassa. Kautta linjan kuskit vannoivat tyytyväisyyttään siihen, että Muistojenajojen kaltaista tapahtumaa edelleen järjestetään. Erityisesti kiitosta keräsi tapahtuman tunnelma ja paikan päälle saapunut fanaattinen yleisö. Lämmöllä muisteltiin myös alkuperäisiä TT-ajoja.

Yleisölle kiitosta niin kuljettajilta kuin järjestäjiltä


Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman ja vuonna 1975 MM-pronssia 350cc-luokassa saavuttanut Pentti Korhonen vaihtoivat kuulumisia ennen Maailmanmestareiden ja MM-mitalistien lähtöä.

Kuljettajat palkitsivat paikanpäälle saapuneen yleisön päästelemällä legendaarisilla TT-kilpureillaan entisille kilpakuljettajille ominaiseen vauhdikkaaseen tyyliin, kuitenkaan unohtamatta näytösajon luonnetta. Maailmanmestareiden ja MM-mitalistien haastatteluista kävi ilmi TT-legendojen kunnioitus ja kiitollisuus paikalle saapunutta yleisöä kohtaan. Tauolla ja ajovuorojen välissä faneilla oli mahdollisuus tavata idoleitaan Imatrankosken urheilukentän varikolla ja kuhina mestareiden telttojen ympärillä olikin kovaa.

Myös Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman kiitti sunnuntaisessa haastattelussa viikonlopun aikana paikalle saapunutta yleisöä. Siitä huolimatta, että alkuperäisestä 8000 maksaneen katsojan tavoitteesta jäätiikin noin 1000 katsojalla oli tapahtuma myös moottorikerhon näkökulmasta onnistunut ja paikalle saapunut yleisö keräsi kehuja järjestäjänkin taholta.

Ensikertalaiset odottavat jo seuraavaa kertaa – jatkoa mahdollisesti luvassa

Vaikka kyseessä olivatkin jo seitsemännet Muistojenajot oli näytösajoon onnistuttu houkuttelemaan myös uusia tulokkaita. Yksi nimekkäimmistä tulokkaista oli Kork Ballington, joka kiersi Muistojenajoissa rataa voitokkaalla 500-kuutisoisella Kawasakillaan. Ballingtonin lisäksi ensikertalaisiin lukeutui Heinz Rosner, joka palasi Imatralle peräti 46-vuoden tauon jälkeen. Rosner yhdessä Ballingtonin kanssa lupailivatkin saapua Imatralle myös toistamiseen mikäli kutsu Muistojenajoihin kolahtaa postiluukusta tulevaisuudessa. Ja miksipä ei kolahtaisi, jos tapahtuma saa jatkoa.


Kork Ballington lupaili palaavansa Imatralle myös tulevaisuudessa mikäli tapahtuma saa jatkoa.

Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Sami Backman totesi näytösajon olleen tänäkin vuonna järjestämisen arvoinen rupeama ja kiitti paikalle saapunutta yleisöä. Backman totesi yleisön samalla antaneen jaloillaan äänensä tapahtuman perinteen jatkamisen puolesta. Lopulliset ratkaisut ja johtopäätökset tapahtuman tulevaisuudesta Imatran Moottorikerhon hallitus tekee tulevien kuukausien aikana.

Imatran Moottorikerho haluaa kiittää kaikkia vuoden 2014 tapahtumaan osallistuneita kuljettajia, yhteistyökumppaneita, talkoolaisia sekä runsaslukuisesti paikalle saapunutta yleisöä.


Muistojenajojen lauantaipäivää vietettiin aurinkoisissa merkeissä


Muistojenajojen lauantaipäivä on saatu päätökseen. Lauantain perusteella tapahtuma on saavuttamassa sille asetetut tavoitteet ja entisen MM-radan varrelle olikin kertynyt mukavasti porukkaa tapahtuman ensimmäisenä päivänä.

Kuljettajat palkitsivat paikalle saapuneet moottoripyöräilyn ystävät päästelemällä historiallisella TT-radalla entisten ja nykyisten kilpakuljettajien taitamalla tavalla. Kuljettajat näyttivätkin nauttivan silminnähden tapahtuman tunnelmasta ja vuoronperään kehuivat Imatran hienoa tunnelmaa.

Sää suosi näytösajoa koko päivän ajan ja 15-kertainen maailmanmestari Giagomo Agostini totesikin olevan harvinaista, että kotona Italiassa oli hänen sieltä lähtiessään jopa viileämmät olosuhteet kuin viime viikot auringossa kylpeneessä Suomessa.

Kiitos kaikille lauantaina ajoja seuranneille ja tervetuloa huomenna uudestaan!

Alla kuvia Muistojenajojen lauantaipäivältä:













 


Suomalaisen Maailmanmestarin uusi ajopeli esitellään Imatralla

Suomalaisen Maailmanmestarin uusi ajopeli esitellään Imatralla. Muistojen Imatranajo 2014 on tapahtuma, jossa pääosissa ovat vanhat moottoripyörät ja aktiiviaikansa ohittaneet kuljettajat. Muistojen Imatranajo 2014 on myös tapahtuma, jossa tällä kertaa esitellään myös jotain uutta. Itseasiassa elokuun 2-3 pnä Imatran katuradalla nähdään ensimmäistä kertaa tositoimissa ratamoottoripyöräilyn ainoiden Suomalaisten Maailmanmestareiden uusi ajopeli.

Pekka Päivärinta ja Timo Karttiala poistavat esiripun tuliterän LCR-BMW.n päältä Muistojen Imatranajo 2014.n avauspäivänä lauantaina Vuoksenrannan varikolla. Kaksikko ajaa ensimetrit uudella ajopelillään lauantaina klo 12.55, jolloin katuradan valtaa 20 sivuvaunuparia.

Ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokan hallitseva Maailmanmestari, Keravan moottorikerhoa edustava Pekka Päivärinta jäi keväällä työttömäksi hänen pitkäaikaisen purkkiorjansa ja tiimin pääasiallisen rahoittajan, sveitsiläisen Adolf Hännin sairastelun myötä. Lauttasaaren tallissa ei kuitenkaan jääty toimettomaksi, vaan vanhojen yhteistyökumppanien avulla tallissa rakentui uusi pyörä ja samalla kyytiläiseksi palasi Päivärinnan ensimmäisen Maailmanmestaruuden jakanut purkkiorja Timo Karttiala.

Tuliterä LCR-BMW puhkui ensisavut viikko ennen Imatran muisteloita ja Päivärinnan tallissa on vietetty tällä viikolla unettomia öitä, jotta Muistojen Imatranajo 2014 pääsee toimimaan uutukaisen esittelyareenana.

Päivärinta avaa pelin Imatralla, kun miehellä kerrankin on mahdollisuus muisteloissa esiintyä. --”Minua on monesti pyydetty tulemaan, mutta aina on tapahtuma ollut kilpailukalenterin kanssa päällekkäin. Nyt kun kaikki natsasi, niin tulen sinne mielelläni”, vakuuttaa keravalainen.
--”Monet kerrat olin silloin pikkupoikana Imatranajon varikolla. Isänikin ajoi siellä aikanaan. Lisäksi tapahtuma on meille hyvää peeärrää ja saadaan siinä sivussa ajella uusi pyörä sisään”, listasi Päivärinta syitä osallistumiseensa.
--”Imatralla ei vielä voi uutukaista isommin testata, mutta sitten Alastaron SM-kisassa viikko myöhemmin nähdään onko lastentauteja. MM-lisenssit on jo hankittu ja seuraavaan MM-osaan, elokuun lopulla Saksan Oscherslebenissä ajettavaan kilpailuun on ilmoittauduttu”, paljastaa sivuvaunupilotti suunnitelmistaan.

Pekka Päivärinta/Timo Karttiala ja uusi LCR-BMW esiintyvät Muistojen Imatranajo 2014 tapahtumassa, sivuvaunujen lähdössä sekä lauantaina että sunnuntaina.

Lisätietoja: IMK/Juha Suikkari,puh.040-7636701

 



Heinz Rosner ja MZ palaa Imatralle 46 vuoden jälkeen.



Vuonna 1965 Imatranajot ajettiin elokuun 22 pnä ja päivän toisena starttina matkaan säntäsivät 250-kuutioiset. Michael Alan Duff ohjasi tehtaan Yamahaa ja voitti MM-osakilpailun ensimmäistä kertaa urallaan. Tuolloin kaksipyttyistä Yamaha RD56-pyörää luotsannut kanadalainen peittosi kakkoseksi MZ-pyörällä ajaneen itä-saksalaisen Heinz Rosnerin karvaa auki minuutilla. Mike Duff ajoi viimeisen kisansa vuonna 1967 ja vaihtoi sen jälkeen sukupuolta ja vaihtoi nimekseen Michelle Ann Duff. Heinz Rosner puolestaan jatkoi vuoteen 1969, muttei vaihtanut sukupuoltaan.

Koko uransa MZ-tehtaan laitteilla kisannut Heinz Rosner vieraili Imatralla ensimmäistä kertaa ajaessaan Duffin perässä kakkoseksi. 1966 itä-saksalainen urakoi kolmessa luokassa, mutta epävarman laitteen maineessa olleet MZ-tehdaspyörät eivät miehen alla kestäneet ja 125-kuutioisissa, sekä kaksipuolikkaissa hän keskeytti, mutta kiilasi kakkoseksi 350-kuutioisissa. Rosner esiintyi Imatralla viitenä vuotena aina lopettamiseensa asti. Paras vuosi oli 1968, jolloin mies kipusi palkinnoille sekä piikkisissä, että 250-kuutioisissa. 1968 oli muutenkin Rosnerin vuosi, sillä hän koppasi 350-kuutioisten MM-pronssin Yamaha-pilottien Phil Readin ja Bill Ivyn jälkeen.

Aktiiviuransa jälkeen Rosner on pitänyt huolta MZ-pyörien säilymisestä jälkipolville ja Saksojen yhdistymisen myötä hänet on nähty useissa Classic-tapahtumissa ulkoiluttamassa 1960-lukulaisia MZ-pyöriä.

Rosner ja Muistojen Imatranajot ovat jo muutamia vuosia etsineet vapaata viikonloppua itä-saksalaisen kalenterista ja vihdoin ja viimein se löytyi. Rosnerin tulo tämän vuotisiin muisteloihin varmistui vasta viikko ennen tapahtumaa.

75-vuotias Rosner nähdään elokuun ensimmäisenä viikonloppuna jälleen Imatran katuradalla MZ-pyörän satulassa. Rosner tuo Imatralle mukanaan kaksi menestyksekästä Itä-Saksan ihmettä. Toinen niistä on vuoden 1968 mallinen kaksipuolikas, jolla mies kiilasi Phil Readin jälkeen kaksipuolikkaiden kakkoseksi Imatran alkuperäisellä 6050 metrisellä radalla. Rosnerille Imatra oli muutenkin menestyksekäs paikka, sillä hän otti kolme kaikkiaan seitsemästä kakkostilastaan Vuoksen rantamilta. Toinen Rosnerin mukana tuleva pyörä on niinikään 1960-luvulta, mutta 350 kuutioinen.

Lisätietoja: IMK/Juha Suikkari,puh.040-7636701


Menestyksekäs Endurance-pyörä esittäytyy Muistojen Imatranajossa


 
Imatranajon kulta-aikaan 1960- ja 1970 luvuilla oli Suomessa kesäisin kolme isoa yleisötapahtumaa. Ruisrock, Kaustisen kansanmusiikkifestivaalit ja Imatranajo. Jokainen näistä tapahtumista perusti suosionsa laadukkaaseen esiintyjäkaartiin, joka uusiutui joka vuosi. Ruisrock ja Kaustisen festivaalit ovat jatkaneet perinteen vaalimista omilla alueillaan, mutta Imatranajon kohtaloksi koitui tekniikan kehittyminen ja suorituspaikkojen vaatimustason nousu. Tästä huolimatta Imatranajo jatkaa ratamoottoripyöräilyn perinteen vaalimista Muistojen Imatranajon myötä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Imatralla olisi aina jotain uutta tarjolla.
 
Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna 2014 Vuoksen rannan katuradalla nähdään ja kuullaan jotain Suomessa ennen näkemätöntä, kun ranskalainen Alain Genoud taluttaa näytille oman pajansa menestystuotteen. Endurance-kisoissa 1970-luvun alkuvuosina Alainin ohjaamana mainetta ja pokaaleja niittäneen Godier Genoud-Kawasakin.
66-vuotias Alain Genoud on kotoisin Chambérystä, Ranskasta ja oli 1970-luvun alussa kova tekijä pitkäkestoisissa kilpailuissa. Genoud kruunattiin Endurancen Euroopan mestariksi kolmesti vuosina 1972, 1974 ja -75. Ranskalaisen palkintokaapista löytyy voittopokaalit mm. Liegèn 24 tuntisesta kisasta vuodelta 1972 ja Barcelonan 24h kapinasta 1974.  Mettetin kolmikulmaisella radalla ajetussa 1000 kilometrin kilpailussa Genoud oli nopein vuonna 1972. Le Mansin ykköspytyn ranskalainen pokkasi kahdesti vuosina 1974 ja -75.
 
Tällä vuosituhannella Alain Genoud on osallistunut joihinkin valikoituihin Classic-luokkien kilpailuihin voittaen vihreäsävyisellä Godier Genoud Kawallaan mm. Bol d’Or Classicin vuonna 2005. Myös erillaiset näytösajot ovat kuuluneet Genoudin eläkepäivien ohjelmiin. Tänäkin kesänä mies nähdään pyörineen Imatranajon lisäksi useissa Ranskassa ja Sveitsissä järjestettävissä näytösajoissa.

 
Godier Genoud pyörä on ensimmäinen pelkästään pitkäkestoisiin kilpailuihin räätälöity ajopeli Imatranajon historiassa.
 
Alain Genoud ja iso joukko muita takavuosien menestyksekkäimpiä ajajia nähdään juhlistamassa Imatranajon 50-vuoden takaista ensimmäistä MM-osakilpailua elokuun 2 ja 3 pnä perinteisellä Imatran katuradalla.
 
Lisätietoja:IMK/Juha Suikkari,puh.040-7636701


Nelinkertainen Imatran voittaja Kork Ballington mukana Muistojen Imatranajossa.

Vuonna 1978 Imatranajo ajettiin heinäkuun lopulla ja tuolloin Vuoksen rannalla ihmeteltiin 250- ja 350-kuutioisia Kawasakeja. Japanilaistehdas toi radalle kaksisylinteriset kaksitahtiset pyörät, joiden sylinterit olivat valtavirrasta poiketen peräkkäin, eivätkä totutusti rinnakkain. Uutukainen oli myös nopea ja Kawasakitallin ykköspilotti, etelä-afrikkalainen Kork Ballington voitti Imatralla molempien luokkien kisat.

Hugh Neville ”Kork” Ballington syntyi Salisburyssä eteläisessä Rhodesiassa vuonna 1951 ja voitti 1970- ja 80 lukujen taitteeseen osuneen uransa aikana kaikkiaan 4 ratamoottoripyöräilyn Maailmanmestaruutta. Imatralla Ballington esiintyi ensimmäistä kertaa vuonna 1977, jolloin hän sijoittui Yamahoillaan kaksipuolikkaissa kolmanneksi ja 350-kuutioisissa sijalle 13. 1978 vuoden tuplavoiton lisäksi Isoa Britanniaa aktiiviurallaan edustanut Ballington voitti 250-kuutioiset -79 ja -80. Viissatasissa podium tuli Ballingtonille tutuksi vuonna 1981, kun hän kiilasi Kawasaki KR500-pyörällä sekuntikamppailussa kolmanneksi häviten hopean Randy Mamolalle 0,3 sekunnilla.

Nykyisin Australian Brisbanessa asuva Kork Ballington palaa Imatran katuradalle reilun 30 vuoden tauon jälkeen ja taluttaa lähtöviivalle yhden alkuperäisistä KR-sarjan pyöristä. Ballington on osallistunut näytösajoihin säästeliäästi, mutta otti nyt ylpeänä vastaan kutsun Imatranajon ensimmäisen MM-startin viisikymppisille.

--”Olin aina kuin kotonani MM-sarjan katuradoilla ja minulla on Imatralta paljon hyviä muistoja”, sanoo Ballington Muistojen Imatranajon järjestäjille lähettämässään sähköpostiviestissä.

--”Olen ylpeä saadessani olla osa Imatranajon historiaa. On hienoa saada kutsu Imatralle ja odotan innolla päästä ajamaan jälleen tällä kuuluisalla radalla. On myös hienoa päästä tapaamaan paikallisia kisavieraita”, hehkuttaa Kawasaki-pilotti.

--”Parasta näissä näytösajoissa on se, että saa tavata vanhoja kilpakumppaneita, tiimien jäseniä ja muita tuttuja, sekä saa jälleen poseerailla valokuvissa ja jakaa nimikirjoituksia”.

Vaikka Ballington kipusi Imatralla neljästi palkintopallin korkeimmalle askelmalle asettuu vuoden 1977 Imatranajo hänen muistoissaan muita edelle. Tuolloin etelä-afrikkalainen ajoi yksitysrahoitteista Yamahaa.

--”Tullessani Eurooppaan en ollut koskaan ajanut muilla kuin moottoriradoilla ja nämä yleisistä teistä suljetut radat olivat minulle aivan uusi tuttavuus. Yksi näistä oli Imatra ja todella nautin näiden ratojen haasteista”, muistelee Ballington ja palautti mieleensä vuoden 1977 250-kuutioisten kisan.

--”Kolmossija Imatralla oli minulle erittäin tärkeä ja etenkin sen vuoksi, että vastassa oli kahdeksan tehdaskuskia. Treeneissä meitä oli 12 kahden sekunnin sisällä. Startista jäin kahdeksanneksi, mutta yhdeksännellä kierroksella ohitin Mario Legan, joka ajoi tehtaan Morbidelliä, ja nousi kolmoseksi. Lopussa pidin takanani tehdas Harley Davidsonia ajaneen Franco Uncinin”.

--”Imatran suoritus yhdessä muutaman muun hyvän kilpailun kanssa vakuutti Kawasakin väen ja sain tehdassopimuksen seuraavalle vuodelle. Loput onkin historiaa”. vakuutti Ballington.

Kork Ballington ja Kawasaki KR250 nähdään mukana Muistojen Imatranajossa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna 2014.

Lisätietoja: IMK/Juha Suikkari(puh.040-7636701).


Uutisvuoksi Motonet MP Maailma Kisa Imatra Konepeikko Duell MP Museo Ducati Olvi Iskelma Auto-Kilta MV Agusta Imatra PrePipe Tuusmotor

Alaosa You Tube In English Lippupalvelu.fi Suomeksi
Kaakon Nettipalvelu 2010
You Tube In English Lippupalvelu.fi Suomeksi