Historia Imatranajo

Etusivu   Jaostot   Kilpailut   Tapahtumat   J√§seneksi   Historia   Valokuvat   Yhteystiedot   English

YHTEISTYÖSSÄ







HISTORIAA: IMATRANAJOT


Ensimmäinen kilpailu 1953
Ensimmäinen TT-kilpailu Imatralla ajettiin vuonna 1953. Rata kulki tuolloin Imatrankosken urheilukentän ohi Imatrankoskentielle ja sieltä Kanavakatua pitkin Lyseon ohi maaliin. Tällöin ajettiin sekä moottoripyörillä, että midget-autoilla.

Tämän jälkeen seurasi pitkä tauko, mutta uuden kilpailun järjestäminen hautui koko ajan mielessä. TT-radan saatua kestopäällysteensä järjestettiin ensimmäinen Imatranajo vuonna 1962.

Ensimmäinen GP MM-osakilpailu Suomessa
Radan pituudeksi mitattiin 6030 metriä ja muutoinkin rata täytti kansainväliset mitat. Ensimmäistä kilpailua seurasi noin 8000 maksanutta katselijaa. Seuraavana vuonna järjestettiin toinen kansainvälinen Imatranajo ja katselijoita oli jo noin 13000.

Suomessa, Tampereen Pyynikillä, oli TT:n MM-kilpailut ajettu kahtena vuotena, mutta vuodeksi 1964 ei lupaa tamperelaisille enää myönnetty. F.I.M piti kokoustaan Lontoossa, jossa Suomea edusti John E. Simonen, eikä hän halunnut päästää kilpailuja pois Suomesta. Postilakosta johtuen hän toimitti kuriiripostissa viestin Imatralle ja kysyi imatralaisten MM-halukkuutta ja saataisiinko rata varmasti MM-kilpailujen vaatimaan kuntoon. Muutamien tuntien aikana tehtiin Imatralla ratkaiseva päätös ja Lontooseen sähkötettiin, että Imatra on valmis hoitamaan MM-isännyyden. Näin sai alkunsa Suomen Grand Prix MM-osakilpailu, tuttavallisemmin Imatranajo.

Vuosina 1964-1978 ajettiin pidempää kuuden kilometrin rataa, jolla parhaimmillaan päästiin yli 170 km/h keskinopeuksiin. Tämä rata kulki osittain omakotialueella ja aiheutti tietysti negatiivista suhtautumista asukkailta.

Katurata historiaan, Imatranajo moottoriradalle
Vuonna 1979 siirryttiin lyhyemmälle, vajaan viiden kilometrin radalle pois asumuksien lähellä kulkevilta katuosuuksilta. Samalla turvallisuutta parannettiin hidastusmutkin, mutta silti keskinopeudet nousivat 150 km/h moottoripyörien kehityksen myötä. Vuonna 1986 lauantain aika-ajoissa mitattiin Esko Kupariselle pääsuoralla nopeudeksi 264 km/h ja Eero Hyväriselle 262 km/h. Aika huimaa vauhtia katuradalla... Vaikka Imatra sijaitsi kaukana Keski-Euroopasta, se kiinnosti niin kuskeja kuin kisaturistejakin. Muutaman kilometrin päässä sijainnut, silloisen Neuvostoliiton raja oli heille eräänlainen etappi, jonka takana kaikki oli suurta ja salamyhkäistä.

Viimeisen kerran Imatranajo ajettiin Imatralla 1986, jolloin Road Racing siirtyi yhä kasvaneiden vauhtien myötä kaduilta oikeille moottoriradoille.

Vuonna 1990 Virtasalmella IMK järjesti Virtasalmen Motoparkissa 26. Imatranajon kansallisena kilpailuna. Vuosina 1991 ja 1992 järjestettiin Jurvan Botniaringillä Imatranajot RR:n SM-osakilpailuna. Ja vuodesta 1993 eteenpäin on järjestetty Imatranajot Motoparkissa.

Imatranajon päätoimitsijat:



 

 

 

 

Muistojen Imatranajo Off Road Areena Road Racing Mini Moto Museointi jaosto Matkamotoristit